Louis van Gaal die een mediagigant aanprijst of Inge de Bruijn die KIKA vertegenwoordigt. Voorbeelden, en liefst beroemde voorbeelden. Kies uw getuige en laat uw standpunt ondersteunen. Deze week als tip: testimonials.
Veel organisaties koppelen een beroemdheid of persoon aan zich. Nada van Nie is voor moeders, het nieuwe gezicht van NET5 is Katja, enzovoorts. Een getuige die zich verbindt aan uw product, werkt blijkbaar overtuigend. Die getuige moet dan wel 'matchen' met uw product of organisatie. Maar hoe kiest u nu de goede? En waar vindt u deze getuige?
Uw getuige moet allereerst beschikbaar en welwillend zijn. U hoeft het natuurlijk niet direct grootschalig aan te pakken. De beroemdheden liggen immers niet voor het oprapen. Een tevreden klant of een enthousiaste werknemer kan al voldoende zijn.
Daarnaast moet de persoon welwillend zijn. Uw getuige moet immers willen getuigen. Inge de Bruijn voelde zich verbonden met KIKA en Louis van Gaal had blijkbaar ook een goede reden om zich te verbinden. Wat biedt u de testimonial: goede arbeidsvoorwaarden, een kleine tegemoetkoming in de kosten, een gratis product?
Uw testimonial moet u dan effectief presenteren. Daarvoor moet uw getuige een persoonlijk en overtuigend verhaal hebben: een verhaal van eigen ervaringen of inzichten, en een verhaal dat past bij uw organisatie.
In uw bedrijfsfolder of -tekst kunt u in een apart kader uw getuige naar voren brengen. Tijdens uw speech kunt u de getuige opvoeren als derde persoon of in een filmpje. Deze ondersteunt dan uw standpunt.
KIKA heeft meerdere testimonials. Zo staat er op de site over Erik Dekker:
"Ik weet al niet meer wanneer, maar een paar jaar geleden kwam ik in aanraking met KiKa. Als bekende sporter werd me gevraagd een object te schilderen voor de jaarlijkse veiling. Daar, in een uur tijd, kreeg ik in een klap in de gaten hoe belangrijk het is dat er gelden komen om kinderkanker te bestrijden. Sindsdien ben ik ‘verkocht’ aan KiKa."
En, al overtuigd? Of bent u gewoon geen fan van Erik Dekker? Dan kunt u ook kiezen voor Bas Muijs, Marian Mudder of Inge de Bruijn. En als u dan niet overtuigd bent, kunt u altijd nog gaan voor de 'echte' inhoud. Daarover leest u volgende week meer.