Home  |  Sitemap  |  Disclaimer  |  Contact  |  Zoeken

Maar liefst vijftig overtuigingstips!

Overtuigingskracht gaat over het overtuigen van mensen. En dan niet alleen met goede argumenten, maar vooral met gewiekste, onverwachte psychologische marketingtrucjes. Hoe krijgt u iemand zover dat hij precies doet wat u wilt? Het klinkt eng, maar daar hoeft u geen tovenaar voor te zijn. Althans niet volgens de auteurs van het zeer praktische en toegankelijke boek Overtuigingskracht van Cialdini, Martin en Goldstein.

Opbouw

Het boek bestaat uit vijftig korte hoofdstukjes die elk een overtuigingsstrategie bespreken. Die strategie hangt samen met een psychologisch onderzoek dat gedaan is. Een hoofdstuk sluit altijd af met een paar alinea’s die beschrijven hoe u de onderzoeksresultaten heel concreet in de praktijk kunt gebruiken, bijvoorbeeld op kantoor of bij het verkopen van uw product. 

Verrassend…

Soms sta je versteld van de uitkomsten van de onderzoeken, want ze lijken vaak heel paradoxaal. Als u meer producten wilt verkopen moet u bijvoorbeeld uw aanbod verkleinen,  uw klanten vragen tien pluspunten van de concurrent op te noemen, duurdere producten aanbieden of erkennen dat u fouten maakt.

...of toch niet

Maar niet altijd zijn de uitkomsten verrassend. Zo geven de auteurs bijvoorbeeld de tip dat u zich niet als opschepper moet gedragen, dat u goede argumenten moet hebben of dat u eenvoudig of concreet taalgebruik moet bezigen. Open deuren die bij de Argumentatiecoach in ieder geval al bekend waren.

Weinig onderzoekdetails

De valkuil van dit boek is dat het niet heel diep ingaat op de psychologische studies. De onderzoeken zijn hoogstwaarschijnlijk in een heel specifieke setting gedaan, met verschillende randvoorwaarden. Het is maar de vraag of deze in het dagelijks leven ook van toepassing zijn. Daarom kun je je afvragen of de link met de praktijk wel zo makkelijk te leggen is als de auteurs pretenderen.  

Conclusie:

Dit boek bevat nuttige en leuke informatie: het is spannende en vermakelijke wetenschap, maar niet echt diepgravend. Er staan veel concrete overtuigingstips in, die gemakkelijk en goedkoop zijn toe te passen. De vraag blijft echter of deze ‘in het echt’ ook zo werken als de auteurs het zich voorstellen.  

Dit boek moet u lezen om:

  • op een luchtige manier meer te weten te komen over de kunst van het overtuigen
  • concrete en frisse marketingideeën op te doen
  • erachter te komen hoe u met een kop koffie kunt overtuigen.
Tommy Hopstaken

|