Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw publiek direct geboeid naar uw plan luistert? Door het in ieder geval welwillend te stemmen. Een pakkende opening is daarbij van groot belang. Een paar tips voor pakkende openingen.
Een aantrekkelijke opener: het verhaaltje of de anekdote. Prikkel de fantasie van uw publiek en zorg dat het de rest van het verhaal ook wil horen: 'In de Middeleeuwen maakte men zich nooit zo druk om stress. Daar had men gewoon geen tijd voor. Tegenwoordig liggen de zaken iets anders…'
Wanneer het u lukt om aan te haken bij de actualiteit, zal een publiek sneller naar u luisteren: 'Vandaag stond het nog op de voorpagina van de Volkskrant […]'
Wat schiet uw publiek ermee op als het de hele tijd naar u blijft luisteren? Levert het iets op? Geld, kennis, voordeel? Zo ja, benoem dit voordeel dan direct: Werk, werk, werk! Dat is waar wij voor staan. 'U toch ook?'
Iets gedurfder, maar altijd goed: de shockerende of confronterende opening waarmee u uw publiek verrast. Wilders’opening tijdens de Algemene Beschouwingen: 'Het is over. Dit kabinet is vastgelopen, als een oude auto die vastzit in het mulle zand. Het piept nog een beetje, het kraakt. Iedereen kan zien dat het beestje nooit meer een meter zal rijden. De accu is leeg. Het is voorbij.'
Of Pechtolds opening: 'Wat een afgang. Wat een deceptie.'
Als het u lukt om uw publiek te laten lachen, dan zit u altijd goed. Maar realiseer u wel dat dit tegelijkertijd de meest gevaarlijke opening is. Valt uw grapje verkeerd, dan kunt u het verder wel schudden. Lees hierover ook het artikel Humor in de Algemene Politieke Beschouwingen?