Home  |  Sitemap  |  Disclaimer  |  Contact  |  Zoeken

Als het weer maar goed is! Argumenten op vakantiesites

De concurrentie op de vakantiemarkt is moordend. Je verwacht dus dat touroperators op hun sites alles uit de kast halen om de toerist te lokken en te overtuigen. Dat valt bitter tegen. Argumentatief gezien laten de diverse vakantiesites een teleurstellend beeld zien. Van doelgroepgerichtheid lijkt al helemaal geen sprake.  ‘Als het maar mooi weer is’ lijkt het devies. En natuurlijk moet het ook niet te veel kosten. Wie er uiteindelijk boekt, doet er ook niet toe. Als men maar komt.

Mooi Bulgarije

Bij wijze van proef onderzochten wij Bulgarije, een relatief ‘jong’ vakantieland. Welke argumenten voeren de touroperators aan om hun doelgroepen naar dit prachtland te krijgen? Eén argument overheerst duidelijk. Zowel Jiba, D-Reizen, Arke, Neckermann, Sudtours, Sunweb en Oad reppen over de warme zomers en de prachtige stranden. Bulgarije is dus een land voor zonaanbidders. Maar moet je daarvoor per se naar Bulgarije?

Spotgoedkoop en mooie natuur

Nee, gelukkig is er meer. Alle operators gooien nóg een troef op hun sites: het prijspeil. Bulgarije is nog steeds spotgoedkoop. Of, zoals Sunweb het formuleert: Voor een biertje op het terras betaalt u nog geen euro! Zon en goedkoop dus. Nog meer smaken? Jazeker, bijna alle sites noemen nog de prachtige, ongerepte natuur, de traditionele cultuur en keuken en de roemruchte geschiedenis. Vraag die nu rijst: zijn deze argumenten onderscheidend genoeg om voor Bulgarije te kiezen? Spanje, Griekenland en Portugal voldoen immers toch ook aan (de meeste van) deze argumenten?

Alles draait om geld

Dit alles wekt de indruk dat de touroperators maar één ding echt belangrijk vinden: de prijs. Als het maar goedkoop is, dan komen ze wel. Heel opvallend is dat er nauwelijks tot geen doelgroepgerichte argumenten op de vakantiesites te vinden zijn. Eigenlijk bieden ze allemaal hetzelfde. Bulgarije is gewoon Spanje. Of Griekenland. En een toerist is een toerist.

Opvallende statements

Twee uitzonderingen moeten hier wel worden: Jiba en Baobob. Deze operators voegden ten minste iets extra’s toe aan hun argumentatie. Jiba komt met twee mysterieuze argumenten, namelijk Nieuw in het aanbod en Populair op de Nederlandse markt. Nog steeds niet echt onderscheidend natuurlijk. De enige positieve uitzondering op de genoemde operatorargumentatie is Baobab Reizen. Hier geen strand, zee, prijspeil of natuur, maar alleen cultuur. Baobob noemt alléén maar culturele hoogtepunten en musea. Doelgroepgerichte argumentatie op vakantiesites, het kan dus wel!

Graf van Orpheus

Neem bijvoorbeeld de volgende alinea: Ergens tussen de ruïnes van Perperikon moet Orpheus begraven liggen én ligt een orakel van Dionysus. De NRC vergeleek Perperikon met Machu Picchu. Met dit verschil, dat je hier nauwelijks toeristen tegenkomt! Orpheus komt bij geen van de andere operators terug en ook het NRC als bron aanhalen, is veelzeggend. Meest veelzeggend is natuurlijk het argument dat je hier nauwelijks toeristen tegenkomt. Zouden die dan toch allemaal in Spanje zitten? Op naar Bulgarije!

Henri Raven

Datum: 28-01-2010

|