"Nee, nee, nee..." De eerste woorden uit het filmpje van Rita Verdonk. Direct daarna spreekt Rita de eerste zin uit: 'Dit is Nederland'. Na de PvdA en de PVV bespreken we deze week in Scorende soundbites het Nederland van Verdonk.
Bleken twee weken lang personen de soundbites te bepalen, deze week domineren teksten uit het populaire Rita-filmpje het nieuws. De ene bron pikte de openingszin 'Dit is Nederland' op, het andere medium somde alle belastingen op die Rita wil afschaffen.
Een echte kernboodschap was er blijkbaar niet, volgens de media. De meeste programma's bespraken vooral het filmpje zelf en besteedden weinig aandacht aan de inhoudelijke mededelingen van Rita. Wat wilde Rita ons nu eigenlijk vertellen?
Als we naar het filmpje kijken, is het niet echt duidelijk wat Rita's doel is. Gelet op haar partijnaam zou je verwachten dat ze 'Trots op Nederland' kracht bijzet. Maar van een trots of positief gevoel is nauwelijks sprake, als je naar het filmpje kijkt.
In de eerste minuut van het filmpje valt er vijftien keer een negatief woord. Vijf keer 'nee', drie keer 'aangevallen' en twee keer 'dood' en 'niet'. Daarnaast vindt Rita dingen vooral 'afschuwelijk' en 'te gek voor woorden'. Als we al van een positief geluid kunnen spreken, is dat aan het einde van de eerste minuut. Dan zegt Rita dat ze criminelen 'keihard' wil 'aanpakken'.
Een van de belangrijkste lessen uit Rita's filmpje is: een goede voorbereiding is alles. Bepaal altijd duidelijk wat u nu precies wilt zeggen: wat is uw kernboodschap? Zorg er vervolgens voor dat uw soundbites en media-uitingen altijd aansluiten bij die boodschap. Dan weet u zeker dat er over uw inhoudelijke boodschap gesproken wordt, en niet over uw eventuele amateuristische filmpje.
Karin Pijper
Datum: 14-05-2010