Home  |  Sitemap  |  Disclaimer  |  Contact  |  Zoeken

De zes cadeautjes van Cialdini werken echt

Robert Cialdini heeft met Invloed. De zes geheimen van het overtuigen een compact en toegankelijk boek geschreven over overtuigen. Met zes technieken en veel wetenschappelijke voorbeelden legt hij uit hoe u in verschillende situaties overtuigt. Dit boek leest makkelijk, biedt veel en helpt u om echt te overtuigen.

Zes gedragspatronen

Cialdini geeft in zijn boek direct aan hoe hij de wereld ziet. Ieder mens heeft vaste gedragspatronen. Om u te wapenen tegen slimme verkooptrucs en behendige sekteleiders moet u gecontroleerd reageren. Door te weten hoe ze werken, kunt u uzelf wapenen en vervalt u niet in uw vaste patroon.

In totaal gaat het om zes gedragspatronen: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, autoriteit, sympathie en schaarste. Bovendien leert Cialdini u hoe u deze patronen zelf kunt benutten.

Toegankelijke wetenschap

Het is Cialdini gelukt om een wetenschappelijk boek te schrijven dat heel toegankelijk is. Met concrete en verrassende voorbeelden legt hij uit hoe de patronen werken. Zo bespreekt hij bijvoorbeeld captainitis: het feit dat we nooit aan een piloot twijfelen, omdat deze een autoriteit is.

De structuur van het boek is helder. De technieken hebben allemaal een eigen hoofdstuk, maar Cialdini legt ook voldoende verbanden tussen de technieken. Zo weet je hoe sommige patronen elkaar tegenspreken en hoe je daarvan profiteert.

Conclusie

Voor iedereen die interesse heeft in de psychologie achter overtuigen, is Invloed van Cialdini een echte aanrader. Je leest het boek snel en je leert tegelijkertijd gemakkelijk. Het enige noemenswaardige nadeel is dat de patronen en technieken niet altijd werken. Maar deze kanttekening nodigt u vooral uit: ga zelf aan de slag en ervaar wanneer het werkt!

Dit boek moet je lezen om:

  • te weten dat je als ouder niet moet dreigen met straf om je gelijk te krijgen
  • in noodsituaties het juiste te kunnen roepen, zodat er echt hulp komt
  • je eigen overtuigingskracht te vergroten
Karin Pijper

|