Home  |  Sitemap  |  Disclaimer  |  Contact  |  Zoeken

Plastic, people and pets

Deze week heeft Osocio de beste sociale campagnes van 2010 bekend gemaakt. De top-5 bestaat uit indrukwekkende campagnefilmpjes, die ieder een sociaal probleem behandelen. Met vaak als doel: zorgen dat mensen hun gedrag veranderen. SIRE kan er nog het nodige van opsteken.

Vergelijkingen

Duidelijk is dat de creatieve vergelijking de jury dit jaar het meeste aansprak: een beproefd overtuigingsmiddel. In topnummer 1, 3 en 5 wordt het thema vergeleken met een ander thema: de plastic zak wordt een natuurfilm, de autoriem een  familiefilm en de blindegeleidehond een mens. Allemaal uiterst vermakelijk.

Power of the people

Maar de indrukwekkendste boodschap komt toch wel van It gets better. Dit filmpje maakt gebruik van een aantal als argument. Het filmpje staat symbool voor een groter project, waarbij volwassen homoseksuelen jongeren vertellen dat er een betere toekomst op hen wacht.

Succes?

In hoeverre de filmpjes succes hadden, is onduidelijk. Gedragsverandering bewerkstelligen met een filmpje is namelijk lastig. Veel gedrag vertonen we onbewust en het kost zeker een aantal weken voordat we iets veranderen. Bovendien zie je zo'n filmpje waarschijnlijk maar een enkele keer. Zeker is wel dat het project It gets better een groot succes is. Daarvoor hoef je alleen maar naar de filmpjes te kijken op de site.


Karin Pijper


Datum: 09-02-2011

|